Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Mina ärenden
Mina ärenden
  • E-tjänster & blanketter
Logga in
  • StartsidaPil

Bygg - Söka bygglov och andra åtgärder

Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.

Har du digitala handlingar klara kan du ladda upp dem samtidigt som du skapar ditt nya ärende.

Förutsättningar

Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:

  • Bygga nytt
  • Bygga till
  • Inglasning av befintlig balkong/uteplats
  • Mur och plank
  • Skyltar
  • Bygga ny attefallsbyggnad
  • Attefallsåtgärder
  • Ändring av eller i befintlig byggnad
  • Eldstad
  • Rivningslov eller Marklov
  • Förhandsbesked

 

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. 
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga. 

Mer information om kostnad för bygglov

  

Uppgifter att ha till hands

BankID

För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Mina ärenden längst upp på sidan.

Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

 

Fastighetsbeteckning

När du lämnar in ett ärende till oss måste du ange fastighetsbeteckningen där du önskar göra din åtgärd.

 

Information om det du vill göra

För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra begär vi in olika uppgifter, exempelvis ytor och färgsättning.

 

Ritningar 

För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver du bifoga ritningar och handlingar här i e-tjänsten. Ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda och innehålla en ritning per fil, gärna i pdf-format. Vi har tagit fram exempelritningar och handlingar som du kan ta hjälp av. E-tjänsten kommer att hjälpa dig på vägen med vilka handlingar du ska lämna in beroende på vilken åtgärd du vill göra.

OBS! Fotograferade ritningar godtas inte. De bedöms inte vara fackmannanmässigt utförda då bland annat ritningens skala och kvalitet påverkas negativt och de inte blir arkivbeständiga.

  • Checklistor
  • Exempel på ritningar
  • Beställa kartunderlag 

 

Vad händer när du har skickat in ärendet?

Ansökan tas emot av bygglovsenheten. En bygglovshandläggare kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende. 

 

Bygglovsprocessen

Information om bygglovsprocessen och vad som kommer att ske under handläggningen av ditt ärende.

 

Strandskyddsdispens?

Behöver du också strandskyddsdispens för det du ansöker eller gör anmälan om? Det ska ansökas för separat. Från och med 2023-01-01 är det miljöenheten som handlägger ärenden om strandskyddsdispens.

Strandskyddsinformation

Logga in

Kontakt

Besöksadress: Munkhättevägen 45
147 85 TUMBA
E-post: medborgarcenter@botkyrka.se
Telefonnummer: 08-530 610 00
Tillgänglighetsredogörelse

Följ oss

Facebook
Instagram
Linkedin