Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Har du digitala handlingar klara kan du ladda upp dem samtidigt som du skapar ditt nya ärende. Tänk på att handlingarna ska vara rättvända, dvs inte vara upp och ner eller vridna 90 grader medsols eller motsols.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong/uteplats
- Mur och plank
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller Marklov
- Förhandsbesked
När du loggar in och går vidare i guiden kommer du få mer information var du hittar olika slags åtgärder.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Mer information om kostnad för bygglov
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Mina ärenden längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss måste du ange fastighetsbeteckningen där du önskar göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra begär vi in olika uppgifter, exempelvis ytor och färgsättning.
Ritningar
För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver du bifoga ritningar och handlingar här i e-tjänsten. Ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda och innehålla en ritning per fil, gärna i pdf-format. Vi har tagit fram exempelritningar och handlingar som du kan ta hjälp av. E-tjänsten kommer att hjälpa dig på vägen med vilka handlingar du ska lämna in beroende på vilken åtgärd du vill göra.
OBS! Fotograferade ritningar godtas inte. De bedöms inte vara fackmannanmässigt utförda då bland annat ritningens skala och kvalitet påverkas negativt och de inte blir arkivbeständiga.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan/anmälan tas emot av bygglovsenheten. Du kommer få ett bekräftelsebrev om registrerad ansökan/anmälan. Om något behöver kompletteras eller ytterligare information krävs kommer en bygglovshandläggare att kontakta dig via digital post/e-post under tiden vi handlägger ditt ärende.
Bygglovsprocessen
Information om bygglovsprocessen och vad som kommer att ske under handläggningen av ditt ärende.
Strandskyddsdispens?
Behöver du också strandskyddsdispens för det du ansöker eller gör anmälan om? Det ska ansökas för separat. Från och med 2023-01-01 är det miljöenheten som handlägger ärenden om strandskyddsdispens.
Strandskyddsinformation