Miljöenheten handlägger klagomål med syfte att undanröja olägenheter. Det kan handla om störande buller från t.ex. fläktar, restauranger, diskotek, nedskräpning, skadedjur eller vedeldning. Det kan också vara klagomål på fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller andra inomhusmiljöfrågor.
I denna e-tjänst kan du lämna in klagomål rörande miljöskydd, hälsoskydd eller livsmedel. OBS, platsen för din anmälan måste ligga i Botkyrka kommun för att vi ska kunna handlägga ditt ärende. Om platsen befinner sig i annan kommun måste du kontakta den kommunen för anmälan.
Innan du kontaktar miljöenheten
Innan du kontaktar miljöenheten bör du ha kontaktat din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är fastighetsägare/verksamhetsutövare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa.
För att miljöenheten ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Enligt miljöbalken (9 kap.3§) definieras olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”.
Anonym anmälan
Alla inkomna uppgifter, även dina kontaktuppgifter, registreras i vårt system och blir en allmän handling. Det innebär att uppgifterna är offentliga och alla har rätt att ta del av dem.
Det är möjligt att lämna in anonyma anmälningar men de är ofta svårare att handlägga effektivt. Om du väljer att vara anonym kan vi inte göra någon återkoppling till dig och eventuella beslut kan inte skickas till dig. Du kan inte fylla i dina personuppgifter i klagomålsblanketten för att få återkoppling och samtidigt begära att vara anonym. Blanketten är en offentlig handling.
Av utredningsskäl kan det vara svårt för oss att utreda anonyma klagomål eftersom vi oftast måste undersöka störningen där den upplevs.
Så här hanterar vi din anmälan
För att vi ska kunna handlägga din anmälan behöver vi få en så utförlig beskrivning som möjlig av den olägenhet eller störning du upplever. När vi sedan fått in din anmälan kommer en handläggare att göra en bedömning av klagomålet. Om vi bedömer att en olägenhet, störning eller olaglighet kan vi kräva att verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren vidtar särskilda åtgärder.
Avgifter
Miljöenheten tar ut en avgift för nedlagd handläggningstid i ärendet enligt kommunfullmäktiges taxa. Tillsynsavgiften debiteras din fastighetsägare eller verksamhetsutövaren i befogade klagomål.