Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Mina ärenden
Mina ärenden
  • E-tjänster & blanketter
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om strandskyddsdispens

Bra att känna till om e-tjänsten

E-tjänsten skapar ett enkelt ärende i Ecos. Den kopplar inte på fastigheten i Ecos.
Denna utveckling är inplanerad och kommer att införas i e-tjänsten under våren 2021.

Här kan du ansöka om strandskyddsdispens.

Du kan få dispens om det går att visa att varken allemansrätten eller naturen störs av förändringarna och att det finns ett så kallat särskilt skäl.

Länk till Naturvårdsverkets webb - Läs mer om de särskilda skälen. 

Inför din ansökan

BankID

För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom du loggar in med bank-ID kan du när som helst i din ansökan spara och fortsätta med den senare.

Ska du söka för ett företag? Då kommer du att fylla i företagets uppgifter, men behöver logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

Fastighetsbeteckning

När du lämnar in ett ärende till oss vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.

Handlingar

Handlingarna du bifogar kan vara i olika format. Situationsplanen, fasadritningar och konstruktionsritningar får gärna vara i PDF-format.

Kom ihåg att alla handlingar måste vara fackmannamässigt utförda. Det betyder att ritningar och skisser måste vara skalenliga, så att måtten stämmer och vi kan se utformningen och storleken på det du tänker göra.

Tänk på att handläggningen tar längre tid om kvaliteten på underlaget du bifogar inte motsvarar kraven ovan.

En komplett ansökan innehåller följande handlingar:

  • Situationsplan där det ansökan gäller är tydligt markerat. Grundkartan och det som ritas in ska vara skalenligt eller tydligt måttsatt. En skalstock bör finnas med.

  • Fasadritningar, helst i skala 1:100 (gäller byggnader).

  • Planritning (vid nybyggnation och tillbyggnad).

  • Konstruktionsritning (för bryggor).

  • Gärna fotografier över området som ansökan gäller. För trädfällning måste ett eller flera foton finnas med.

Avgift

En avgift enligt kommunens timavgift för miljöärenden tas ut för prövning av ansökan. Avgiften bygger på en taxa som fastställts av kommunfullmäktige.

Personuppgifter

För att kunna handlägga ansökningar om strandskyddsdispens behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering.

Skyddad identitet 

Om du har skyddad identitet så ska du inte använda e-tjänsten. Kontakta då istället miljöavdelningen per telefon 00000000.

Navigera med knapparna

Längst ner på sidorna i e-tjänsten finns det knappar. Använd alltid dem när du vill gå vidare eller backa i tjänsten.

Där kan du också spara de uppgifter du lägger in och avbryta din ansökan. Om du klickar på Spara kan du fortsätta arbeta med ansökan vid ett senare tillfälle.

bild på knapparna

Vad händer när jag har skickat in ärendet?

Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelat till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende. 

Logga in

Kontakt

Besöksadress: Munkhättevägen 45
147 85 TUMBA
E-post: medborgarcenter@botkyrka.se
Telefonnummer: 08-530 610 00
Tillgänglighetsredogörelse

Följ oss

Facebook
Instagram
Linkedin