När du har byggt klart är det dags för dig som sökande, kontaktperson (ombud) eller kontrollansvarig att meddela oss att byggprojektet är avslutat. Innan du får börja använda din byggnad måste du ha ett slutbesked.
Förutsättningar
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in vid ansökan om slutbesked.
Fotograferade dokument godtas inte.
Uppgifter att ha till hands
Bank-ID
För att lämna in dina handlingar loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på ”Mina ärenden” längst upp på sidan.
Är du redan inloggad, tryck Nästa.
Handlingar
- Du behöver ha alla handlingar som enligt tidigare beslut i ärendet ska lämnas in tillgängliga i digitalt format.
- Tänk på att handlingarna ska vara rättvända, dvs inte vara upp och ner eller vridna 90 grader medsols eller motsols.
Vad händer när du har skickat in ansökan om slutbesked?
Vi kommer att gå igenom de handlingar du lämnar in. Då gör vi bedömningen om byggnaden/byggnadsdelen kan börja användas och slutbesked utfärdas.
Om vi saknar något för slutbesked kommer vi att höra av oss till dig.