Historiskt perspektivtagande i årskurs 7
Sven Svensson, Mittskolan, Stockholm stad.
Kim Nilsson, Mittskolan, Stockholm stad
sven.svensson@mitt.edu.sthlm.se
Ett av de främsta målen med grundskolans historieundervisning är att utveckla elevernas förmåga att föra historiska resonemang i syfte att utveckla deras historiemedvetande (Lgr22). I historiedidaktisk forskning (Seixas & Morton, 2013; van Boxtel & van Drie, 2018) lyfts historiskt resonerande fram som en viktig aspekt i det historiska tänkandet och inte minst att förstå det förflutna på sina egna villkor. I vår egen undervisning har vi identifierat utmaningar med att eleverna ofta utgår från sina egna föreställningar och därmed drar slutsatser som präglas av presentism, det vill säga utgår från våra nutida föreställningar om rätt och fel – något som också identifierats i forskning (Endacott & Brooks, 2013; Seixas & Morton, 2013). I detta paper kommer vi att presentera resultat från ett FoU-projekt där vi genom en intervention försökte utveckla elevernas förmåga att undvika presentism. Undervisningen genomfördes i två klasser i årskurs 8 och beskriver hur elevernas resonemang förändrades före och efter undervisningen. Resultatet tolkades genom en historiedidaktisk modell (Endacott & Brooks, 2013) och visar att interventionen skapade bättre resonemang och att det bäst utvecklas genom att eleverna får relevanta referenskunskaper. Vi ger exempel på de inslag i undervisningen som betydde mest för elevernas utveckling vilket kan användas av andra historielärare.
Referenser:
Endacott, J., & Brooks, S. (2013). An updated theoretical and practical model for promoting historical empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1), 41–58. https://doi.org/10.1108/SSRP-01-2013-B0003
Seixas, P., & Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education.
Lgr22. Läroplan för grundskolan 2022 – kursplan i historia. Skolverket.
van Boxtel, C., & van Drie, J. (2018). Historical Reasoning: Conceptualizations and Educational Applications. I S. A. Metzger & L. M. Harris (red.). The Wiley international handbook of history teaching and learning. Wiley-Blackwell.
Nyckelord: Historieundervisning, historiskt perspektivtagande, historiedidaktik