Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Mina ärenden
Mina ärenden
  • E-tjänster & blanketter
Logga in
  • StartsidaPil

Begäran om planbesked

Om du vill göra en åtgärd som innebär att en detaljplan behöver upprättas, ändras eller upphävas kan du ansöka om planbesked. Kommunen bedömer ansökan utifrån översiktsplanen, allmänna intressen och behov och tar ställning till om en detaljplaneprocess ska inledas. Beskedet kan vara positivt eller negativt. Ett positivt planbesked garanterar inte att en ny detaljplan kommer att kunna antas.

 

När kommunen har fått en komplett ansökan handläggs ärendet och beslut tas sedan i samhällsbyggnadsnämnden. Beskedet är skriftligt och motiverat. Om beskedet är positivt ska det också innehålla en tidplan för när planläggningen kan inledas. Beslut om planbesked kan inte överklagas.

 

Avgift för ansökan om planbesked

Du betalar alltid en avgift för att ansöka om planbesked.

Har du fått ett positivt planbesked tillkommer det sedan kostnader för detaljplanearbetet enligt kommunens gällande taxa. Inför detaljplanearbetet tecknas ett plankostnadsavtal. I avtalet står betalningsvillkor och parternas åtaganden i övrigt.

Kostnaden för planbesked och eventuellt planarbete beror på arbetets omfattning. Avgiften beräknas enligt samhällsbyggnadsnämndens taxa för planbesked och planavgift.

Läs mer om våra taxor på följande länkar:

  • Taxtabell för 2024
  • Beslutad taxa 2024

 

Följande uppgifter till din ansökan:

  • Fastighet som berörs i ansökan.
  • Ändamål för önskad åtgärd.
  • Huvudsakligt syfte, beskrivning av projektets karaktär och ungefärliga omfattning
  • Karta som visar förslagets placering och utbredning. Du kan använda kommunens tomtkarta kostnadsfritt.
  • Bostadsrättsföreningar och samfälligheter behöver skicka in beslut från föreningsstämma som visar att föreningen vill ansöka om planändring.
  • Uppgifter om fakturamottagare.

 

Hur lång tid tar handläggningen?

Kommunen tillsätter handläggare till inkomna ärenden löpande. Så snart ditt ärende har en handläggare kommer du att bli kontaktad av din handläggare. Beslut om planbesked ska fattas inom fyra månader under förutsättning att din ansökan är komplett från början. 

 

BankID

För att använda kommunens e-tjänst för att söka planbesked och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom du loggar in med BankID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.

Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga BankID för att det ska vara möjligt att signera. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

Logga in

Kontakt

Besöksadress: Hans Stahles väg 13
147 41 TUMBA
E-post: medborgarcenter@botkyrka.se
Telefonnummer: 08-530 610 00
Tillgänglighetsredogörelse

Följ oss

Facebook
Instagram
Linkedin